Dr. Buda Bernadett bőregészséggel foglalkozó szakértői blogja

BŐREGÉSZSÉG

Ha megmondod hány éves vagy, megmondom, milyen vitamint szedj!

2016. november 26. - LTCS BB

Milyen vitamint kéne szednem? Vajon az, amit évek óta szedek, tényleg használ, vagy csak megszokásból veszem be mindig ugyanazt? És milyen vitamin tesz jót a bőrömnek, a hajamnak, a körmömnek? Mi hiányzik ahhoz, hogy egészségesebbnek nézzek ki és valóban az is legyek? Lehet, hogy csak a megfelelő hatóanyagot kéne megtalálnom?

how-to-vitamins-for-women.jpg

Valóban nem mindegy, milyen idős korunkban mely vitaminokra helyezzük a hangsúlyt, hiszen a szervezetünk folyamatosan változik. A bőrünk is más és más kihívásokkal szembesül, ahogy erről már többször is írtunk: 12 éves korunk után ritka, hogy ne kelljen vele aktívan foglalkoznunk, mert valami mindig adódik... 

Nézzük, milyen vitaminok segíthetnek a problémák leküzdésében - Alexandra Caspero, amerikai dietetikus a következő hatóanyagokat javasolja a különböző korosztályoknak:

 

Huszonéveseknek

foto1cuidadosespeciaispeledos20.jpg

Ebben a korban még nem kell anti-aging termékekkel foglalkozni, elsősorban a meglévő szépség megőrzése a cél: Caspero leginkább a haj és a körmök egészségét helyezi előtérbe: a biotint (B7-vitamin) és a gamma-linolénsavat (GLA) ajánlja. A sima, selymes bőr, a dús haj, a szép körmök megléte elsősorban azon múlik, hogy mit viszünk be a szervezetbe. Természetes biotinforrás az élesztőn kívül a máj, a tojássárgája, a paradicsom, a szójabab, a barna rizs és a korpa. A GLA  a szervezetünkben hormonszerű anyagokká alakul át, amelyek gyulladáscsökkentő hatással is rendelkeznek. Mindez az ilyenkor még gyakorta jelentkező akné ellen is hat, természetesen. 

 

Harmincasoknak

mulher-de-30-anos.jpg

Ezzel a korosztállyal már eddig is behatóan foglalkoztunk, sokat írtunk arról, hogy a harmincas éveinkben kezdődik az öregedési folyamat, hogy a bőrünkkel egyre több a problémánk, hogy a szemkörnyéken kezdünk ráncosodni, meséltünk a kollagén rostokról és a retinolról, a hiperpigmentációról. Caspero szerint ilyenkor a minőségi zsírok bevitelére is oda kell figyelnünk, legfőképp az omega 3 zsírsav jelentőségére hívja fel a figyelmet. Ez jelentős mennyiségben a tengeri halakban fordul elő, de persze már jó ideje kapszula formában is hozzá tudunk jutni. Az omega 3 egyébként nem csak a szépségünknek tesz jót, serkenti az agyműködésünket és még a depresszió ellen is hat. 14 év alatti gyermekeknek is melegen ajánlják, úgyhogy nem csak a harmincasoknak érdemes sok tengeri halat enniük. Az omega 3 zsírsavat kombinálhatjuk a huszonéveseknek ajánlott linolénsavval, ha a halat szójaolajban vagy repceolajban sütjük ki.)

 

Negyveneseknek

shutterstock_218262064_web.jpg

Ebben a korszakban a horgonyzó kollagén rostok kezdenek meggyengülni, vagyis a kollagénpótlás lehet a prioritás. A kollagén az a protein, amely a bőrt feszessé és elasztikussá teszi, ahogy már említettük. Számos ételben is megtalálható a kollagén (a halban, a piros, sötétzöld, narancssárga zöldségekben, a piros gyümölcsökben, a szójában, a citrusokban, a tojásban és a kagylóban is) de mivel ennek a proteinnek a testünkben másutt is fontos szerep jut, egyedül az étkezésre hagyatkozni nem elég. Amire igazán szükségünk lehet ilyenkor, az a csak orvosi felügyelet mellett, mikroemulzió formájában alkalmazott retinol bevitele

 

Ötveneseknek

mulher-faixa-dos-50-anos-1312904979146_956x500.jpg

Az ötven pluszosok számára Caspero a turmeric-et javasolja, amely a kurkumában lelhető fel. Ez az ázsiai eredetű fűszer és gyógynövény segítséget nyújthat a gyulladásos folyamatok leküzdésében, az immunrendszer erősítésében, a máj regenerálódásában, a veseműködés, az anyagcsere folyamatok javításában, és a bőrbetegségek legyőzésében is, mivel olyan antioxidáns-koncentrációt tartalmaz, amelyek megvédik a bőrt az őt károsító szabad gyököktől. 

 

Hatvanasoknak és idősebbeknek

60anos1.jpg

Caspero a D és a B12 vitamint javasolja mindenki számára, aki ötven, illetve hatvan felett jár már. Noha ezeket nem tartjuk kifejezetten "szépségvitaminoknak", tény, hogy sokat segíthetnek a jó emésztésnek és a bőr egészséges működésének fenntartásában. A kor előrehaladtával a szervezetünk egyre nehezebben szívja fel a tápanyagokat, kiváltképp az okoz nehézséget, hogy pusztán táplálkozás útján elég B12-höz jussunk, pedig ez a vitamin az agyunknak is nagy hasznára válik. A D-vitamin hiány is gyakoribb ebben a korban, tehát ennek pótlása is fontos. 

 

06brody-master768.jpg

 

Általánosságban elmondhatjuk, hogy harminc felett semmiképp nem árt, ha mindenből pótolunk egy kicsit, de ha az esztétikai szempontokat helyezzük előtérbe, ne feledkezzünk meg a külső, topikális hatóanyagok pótlásáról sem. Mindazoknak, akik többet szeretnének tenni a bőrük érdekében, azt ajánljuk, hogy menjenek el egyéni tanácsadásra, és életkoruk, bőrtípusuk, illetve egészségi állapotuk függvényében az orvos meg fogja tudni pontosan mondani, hogy milyen étrenddel illetve készítmények segítségével fordíthatják vissza az idő kerekét. 

A bejegyzés trackback címe:

https://boregeszseg.blog.hu/api/trackback/id/tr5411997504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.